30 september 2013

September 2013

Ännu en månad har gått och är dags att sammanfatta vad den inneburit för mig:

Höst
September har gått snabbt och nu är vi på väg in i hösten på allvar, första frostnatten har tagit både dahlior, squashplantor, solrosor och diverse annat....

Tomaterna hänger i knippen på den inglasade altanen eller ligger i skålar inomhus, för att få en chans att mogna till den rätta röda färgen. Det finns väl ingenting som är lika gott som en mogen, egenodlad tomat? Odlad i jord och belyst av sol och inte bara i näringssubstrat med de exakt uträknade doserna av de näringsämnen som krävs för att det skall bli tomater på plantan. Något går förlorat när effektiviteten drivs för långt- och det gäller nog inte bara tomater!

Upptäckte i natt att det är dags att plocka fram vintertäcket, så jag slipper ligga och frysa på nätterna. Skönt med problem som är så lätta att hitta en lösning på!

Medicinering
September varit en ganska bra månad och jag märker tydliga effekter på höjningen av Armour Thyroid, som jag har höjt från 2,5 till 3 tabletter per dag under månaden.

Jag har också provat olika metoder: Att lägga den under tungan och låta den smälta där istället för att svälja den hel och även att dela upp dagsdosen på tre intag. Inget av detta har fungerat, så nu fortsätter jag som tidigare och tar två tabletter på morgonen och en på eftermiddagen.

Aktiviteter
Jag varit iväg och handlat mat och besökt biblioteket ett par gånger vardera under månaden och jag har varit hos Frissan.

Jag har också lagat en hel del mat och det har bland annat blivit rotmos med fläsklägg, vilket jag faktiskt aldrig tror att jag lagat tidigare. Roligt att kunna lägga den tiden i köket och inte bara göra en snabb utryckning för att försöka få något i magen!

En del av min ökade energi har jag lagt på att städa, i små etapper, men det är renare och mer i ordning här nu, än det varit på många år. Tvätt och disk har jag också lagt en del tid på, men annars har jag försökt att prioritera att komma ut när jag har orkat det. Att "greja" i trädgården är mitt sätt att samla energi- men det förutsätter att jag har tillräckligt av den från början om det skall fungera.

Frissan
Att klippa håret har inte haft någon högre prioritet under de år jag varit sjuk! Från början eftersom jag inte hade tillräckligt med energi för att kunna lägga den på saker som inte varit absolut nödvändiga och sedan jag fick fungerande sköldkörtelmedicin så har jag behövt lägga all den energi jag haft på att klara av jobbet (i den mån jag nu gjorde det) och då var inte heller frisörbesök det som låg högst på listan. Jag skulle tro att genomsnittet kanske ligger på 1-2 besök per år under dessa år- och då är det högt räknat.

Nu hade jag i alla fall turen att det fanns en "drop-in"-tid hos den frissa jag kollade hos. Nu skulle jag nog ha kunnat boka en tid i förväg, men tidigare så har det varit en så mycket större ansträngning att först boka en tid och sedan se till att komma iväg på just den tiden, än att försöka få en ledig tid just när jag har haft energi att lägga på det.

Senast jag klippte mig var i början av 2013, så mitt hår var ju minst sagt vildvuxet och att jag har en hel del självfall gör ju inte saken bättre. När jag nu var färdigklippt så säger frissan att: Nu har du en frisyr igen. Hade jag inte det när jag kom?, frågade jag då förstås. Då blev hon lite ställd och visste inte riktigt vad hon skulle svara, men sa sedan att: Nej, då var det bara långt. Och jag kunde ju bara hålla med henne.

Att komma iväg och klippa mig har varit ett mål under hela sommaren så nu är jag nöjd att det är gjort och har som nästa mål, i den kategorin, att jag skall klippa mig innan jul igen!

Socialt
Dubbelkalaset vi skulle ha åkt på under september blev inte av, så för det laddade jag i onödan, men det kommer fler chanser.

Jag varit på en grillfest med min man, nästan bara nya bekantskaper där, men jag orkade och vi hade så trevligt. Jätteroligt! I många år har vi saknat att vi inte kunnat göra sådant tillsammans, pga min trötthet, så vi uppskattade det båda två.

Jag har också haft hela min familj här, en dag som varvades med att mina föräldrar bjöd på mat och vi umgicks, allihop tillsammans och i smågrupper, ute och inne. Jag byggde lego med systersonen, tittade på trädgården med en syster och satt inomhus och pratade. Andra ägnade tid i skogen och vid dammen och trivdes med det. Jättetrevligt och också något jag saknat i många år, att kunna umgås med fler samtidigt och längre stunder i sträck!

Korsord
Det absolut mest positiva som hänt är att jag kan lösa korsord igen! Innan jag blev sjuk löste jag mycket korsord, men sedan har jag inte haft tillgång till orden i hjärnan. Jag har bara blivit frustrerad när jag inte kunnat komma på orden jag letat efter. Och därför slutade jag med korsord, men har löst mycket sudoku istället. Där var ju de nio siffrorna givna och jag behövde inte anlita språkcentrum i hjärnan.

Jag har faktiskt löst så mycket sudoku under så många år, att man nog nästan kan säga att jag var beroende och det blev något lätt tvångsmässigt över det. Sista året har jag varit så trött på sudoku att jag inte löst mer än något enstaka, men istället har jag hittat Binero och Kakuru som också är logiska sifferspel. Kanske har det varit ett sätt för mig att bevisa för mig själv att jag fortfarande är en tänkande människa, trots alla mina tillkortakommanden? I vilket fall har det hjälpt till med att hålla hjärnan igång.

Att jag nu klarat att lösa ett korsord igen, bevisar för mig att jag verkligen är på rätt väg! Nu löste jag ju inte hela korsordet, för det klarade jag inte och hade heller inte koncentrationsförmåga nog för- men jag löste gott och väl halva och för mig räcker det gott!


Återhämtning
Vissa dagar har jag varit riktigt pigg, men andra dagar har jag mest ägnat åt vila och återhämtning. Företrädesvis de dagar då jag varit aktiv tidigare under dagen eller dagen innan. Jag har inte mått riktigt dåligt av trötthet senaste månaden, så det är ett bra tecken och jag är också väldigt tacksam för att jag nu har så väldigt mycket lättare att återhämta mig efter ansträngning!

Mitt myckna läsande har fortsatt även under september, men jag har nog läst mindre än under de trötta sommarmånaderna, då jag knappt orkade med något annat. Tyvärr så hamnar jag ju på biblioteket allt som oftast, för att återlämna böcker eller hämta beställda böcker- och jag hittar så mycket läsvärt att det snart blir ett problem! ;)

Ekonomi
En av månadens tråkiga saker har varit att företaget som min man arbetar på har gått i konkurs, så ekonomiskt är framtiden lite oviss, men vi hoppas att det skall lösa sig. Det har det ju gjort förut!

Bloggen
Jag har funderat mycket på om jag gjorde rätt när jag skrev det kritiska inlägget om Hanne Kjöller i helgen: Halvsanningar och lögner om sjuka och andra. Jag tycker egentligen inte att man skall använda nätet för att ge sig på enskilda personer- och särskilt inte en person som redan är så påhoppad. Men jag har ändå bestämt mig för att låta det ligga kvar, eftersom Hanne faktiskt har ställt till så mycket illa för de svagaste i samhället, utan att behöva stå till svars för det förrän nu. Hon har så stor makt som hon har använt för att ge sig på de som redan är svårt utsatta på olika sätt, så jag tycker faktiskt att hon får tåla den kritik hon nu får.

En sak som jag har upptäckt är att jag har skrivit ovanligt många inlägg under september. Femton inlägg under augusti, att jämföra med 16 inlägg under perioden januari- augusti. Det tyder också på att jag mår bättre och orkar göra min röst hörd!

Oktober
Nu laddar jag för Oktober! Då har jag bara två aktiviteter inplanerade: Jag skall gå till tandläkaren (och hoppas att det räcker med ett besök!) och så skall jag gå på musikal! Familjen Addams på Lorensbergsteatern i Göteborg. Jag ser väldigt mycket mera fram emot den ena aktiviteten än den andra....

Jag måste också på allvar, ta tag i försöken att få tag på en läkare som kan hjälpa mig med en licensansökan så att jag kan fortsätta att ta Armour Thyroid. Det har faktiskt högsta prioritet kom jag just på!

Jag hoppas på skönt höstväder och mycket energi så att jag orkar vara ute i trädgården och hämta kraft inför vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar