16 september 2013

Stress, särskilda behov och psykisk ohälsa

I gårdagens Agenda togs det upp att andelen barn med "särskilda behov" ökar så snabbt, att man nu drar ner på resurserna för dessa barn. Barnen i exemplen hade autism och adhd.

Nu skall jag inte koncentrera mig på vilket resursslöseri det är att inte ge alla barn de bästa möjliga förutsättningarna inför framtiden och genom kortsiktiga besparingar riskera desto större kostnader i framtiden. För vi vet ju alla att de som har budgetansvaret idag inte räknar med att ha det om 10-20-30 år, så det blir ju liksom inte deras problem och därför är ju framtida kostnader inte något argument för dagens politiker.

Nej, jag tänkte mer koncentrera mig på varför andelen barn med särskilda behov ökar och själv kopplade jag det till en helt annan notis som jag läste i dagens GP: Forskningsinstitutet Forte får 1,5 miljoner kronor av regeringen för att göra en kunskapsöversikt om sambandet mellan psykisk ohälsa och sjukfrånvaro i arbetslivet. Psykiska orsaker är idag den vanligaste sjukskrivningsorsaken men kunskapen om vad det beror på är begränsad.

Regeringen har också gett Ungdomsstyrelsen i uppdrag att genomföra en kartläggning angående ungdomars upplevda psykiska ohälsa. (Jag reagerar alltid på ordet "upplevda", man "upplever" väl inte att man är sjuk/ drabbad om man inte är det! Eller? Normalfallet är väl att man försöker verka så frisk/ normal som möjligt så länge det går?)

Kan det finnas ett samband mellan allt fler barn med behov av särskilt stöd, ungdomar som mår dåligt och vuxna som sjukskrivs med psykiska diagnoser? Kan det vara något fundamentalt fel på vårt samhälle som gör att människor som lever i det mår sämre och sämre? Kan det möjligen vara så att den ökade stressen i arbetslivet innebär att vi blir sjuka och knappt orkar leva?

Kan det vara så att barn drabbas av att deras vuxna är stressade på gränsen till utmattning och inte orkar vara det stöd och den vägledning som barnet behöver? Kan det var så att barngrupperna i förskola och skola är så stora att barnets rättmätiga behov av att bli sedda och bekräftade inte kan tillgodoses? Kan det kanske också vara så att ju större grupperna är, desto fler barn har svårt att klara av att tillgodogöra sig undervisningen där- och därmed blir i behov av särskilt stöd? Kan det till och med vara så att barn som tillbringar sina första år i alltför stora barngrupper där deras behov inte kan tillgodoses- att de barnen har större risk att inte hänga med senare under skolgången?

Kan det vara så att både barn och vuxna mår dåligt av att vara i röriga miljöer och av stress och buller? Kan det vara nyttigt att vi ständigt är nåbara och uppkopplade?

Är det vettigt att delar av befolkningen håller på att jobba ihjäl sig samtidigt som andra är svårt stressade av arbetslöshet och dålig ekonomi?

Ja, det var några av de frågor som virvlade runt i huvudet på mig när jag började skriva detta. Är det oss eller samhället det är fel på?

2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig att det är sjukt om hur mycket vi stressar i samhället numera, jag tror att det kan bero på just som du nämner att vi jobbar för mycket och inte har tid för våra barn. Jag har en dotter på 16 år som är väldigt stressad och väldigt lättuppretad nu, det kan jag se direkt är ett tecken på att jag inte har tillbringat tillräckligt med tid med henne. Jag har börjat att gå ner i arbetstid då jag märkt att den tid vi alla jobbar i det här landet är helt sjukt mycket när man jämför med andra länder, kanske inte så konstigt att vi är stressade då. Stressande blir det dock ändå då man måste få ekonomin att gå ihop fast man inte jobbar lika mycket, det måste ske en förändring i hela samhällets uppbyggnad och vi måste ta hand om våra barn tidigare än vad vi gjort så att de inte blir stressade och går in i en vägg. Det är även alla ungdomar som drabbas värst nu när alla sociala medier och det ständiga nyhetsflödet som sker där som de ständigt tar in. Det är inte konstigt att de blir utmattade. Ett gott tips är att gå in på www.stressklubben.se och göra ett stresstest, vilket jag tycker att alla ungdomar borde göra och lära sig mer om de fysiska skadorna stress har på kroppen. Tack för ett väldigt viktigt inlägg! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Jag håller fullständigt med dig! Och det är inget problem med lätta lösningar, men vi måste ju börja fundera och diskutera kring dessa frågor för vi kan ju inte fortsätta att ha ett samhälle där så många mår dåligt!
    Jag har haft många funderingar i huvudet idag och det kommer nog att mynna ut i ytterligare ett inlägg om ämnet. Jag skall också kolla upp ditt länktips så att jag kan ta med det i nästa inlägg.
    Stort tack för att du delade med dig av dina tankar kring detta!
    Elisabet

    SvaraRadera