8 september 2013

Ny höjning av Armour

Idag ökar jag från 2½ till 3 tabletter x 60 mg Armour Thyroid. Det är den dos som tidigare varit optimal för mig. Mycket irriterande att jag, trots alla års erfarenhet av detta, inte förstått att jag legat för lågt i ämnesomsättningen hela sommaren! Ytterligare en förlorad sommar- helt i onödan!

För att hålla koll på att jag inte hamnar för högt har jag tagit min vilopuls varje morgon under dessa två veckor som jag ätit 2½ tabletter/dag. De tre första dagarna var pulsen i genomsnitt 64 slag/minut och de tre senaste dagarna 66 slag/minut, dvs en försumbar skillnad som nog mer beror på en naturlig variation än en höjd ämnesomsättning. Pulsen har varierat mellan 63 och 71 slag/minut och då det "normala" är 70-80 slag/minut så ligger jag ju fortfarande lågt.

Så här långt har höjningen gjort att jag känner mig lite mer "stabil", blir inte lika lätt trött och har inte känt att livet varit lika "meningslöst" som jag gjorde veckorna innan höjningen. Detta kan ju vara tillfälligheter, men jag tror inte det. Jag har ju inte förväntat mig någon snabb förändring för det tar ju ett tag innan kroppen kan tillgodogöra sig de höjda nivåerna fullt ut, men jag är fullt nöjd så här långt.

Ett annat problem jag har att tackla inom det närmaste, är att både min endokrinolog som stod för de första ansökningarna och den allmänläkare som hjälpte mig att förnya licensansökan har slutat. Och min nya allmänläkare är verkligen inte intresserad av att ta ansvar för något som gör att jag "riskerar hjärtsjukdom"! Så nu måste jag få tag på en läkare som är villig att hjälpa mig med en ny ansökan, om inte detta bara skall vara en tillfällig uppgång. Att det skall vara så krångligt att få må så bra man kan!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar