8 juli 2011

"Jag tror det bästa en man kan göra mot sina barn vid en skilsmässa är att vara oändligt snäll mot deras mor"

Jag läser en intressant artikel i GP, under rubriken Rik på hotell. Den var publicerad den 3 juli och är ett porträtt av Petter Stordalen, tydligen megakändis i Norge och aktuell här för att han just nu håller på att bygga om Göteborgs gamla posthus till hotell. Tyvärr hittar jag inte artikeln på gp.se.

Jag är inte så intresserad av hotellbyggen eller vad ofantligt rika människor gör med sina pengar, men Petter Stordalen visar sig ha en livsfilosofi som tilltalar mig.

Han har tre barn i ett tidigare äktenskap och säger något som är så viktigt: "Jag tror det bästa en man kan göra mot sina barn vid en skilsmässa är att vara oändligt snäll mot deras mor."

I hans fall innebär det att han varje år bjuder hela släkten, även hennes nya man och alla hans barn, till Mauritius och även om det kanske är att dra det lite väl långt, så är ju själva inställningen så rätt!

Det värsta man kan göra mot sina barn är väl att använda dem som slagpåse i kriget mellan de vuxna. Barn som utsätts för negativa kommentarer om den andra föräldern, som tvingas dölja att de har det bra hos den andra föräldern och trivs även där eller som får veta att de är så lika den förälder som mamma eller pappa nu bara ser negativa sidor hos.

Barn som blir indragna i mångåriga vårdnadsstrider som gör att de inte kan känna sig trygga under långa tider, vuxna som mest vill ha umgänge med sina barn för att den andra föräldern inte skall få det och så vidare. Exemplen är många och de förskräcker!

Ett barn är lika mycket psykologiskt som biologiskt en produkt av båda sina föräldrar och när man förtalar en av dem, så är det även en del av barnet man förkastar. Så jag tror verkligen att han slår huvudet på spiken när han säger att "Jag tror det bästa en man kan göra mot sina barn vid en skilsmässa är att vara oändligt snäll mot deras mor".

Han verkar också vara djupt engagerad i klimat- och miljöfrågor: "För mig är det självklart att alla i samhället måste bidra och jag skänker mycket pengar. Jag arbetar också för att hela min organisation skall präglas av ansvarstagande, både socialt och för miljön."

Han medger senare i intervjun att det är lätt att vara generös när man är en av Nordens rikaste och det är ju självklart en omständighet som underlättar, men det handlar ju också mycket om inställning och alla kan vi göra något, oavsett om vi har några pengar att avstå eller ej!

"Min syn på pengar är ganska enkel, kapitalism är för mig är att skapa välstånd och arbete. Pengarna skall användas, det finns ju som bekant inga fickor på svepningen. Och jag tycker att det är viktigt att betala skatt. Det är priset vi betalar för vår civilisation. Jag kan inte förstå hur politiker accepterar att företag flyttas till skatteparadis..."

För att återgå till synen på barnen, så skiljer den sig en hel del från vissa andra rika hotellägares, vars döttrar valsar runt i kändislivet och pressen: "Jag tänker självklart hjälpa till när de behöver lägenhet och bekosta deras utbildning. Men hittills har jag inte fört över en enda krona till mina barn. Viktigast av allt är att de lär sig stå på egna ben och får göra den karriär de själva vill."

Som sagt, många sunda värderingar som jag kan instämma i och jag hoppas bara att de grundas i en genuin livssyn och inte bara är ett pr-grepp, för att få intresse för sin person och sina hotell. Då skulle jag bli besviken, men tankarna skulle ju hålla i vilket fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar