21 december 2013

Julefrid?

Idag är det Thomasdagen! Grattis på namnsdagen, Thomas!

Thomasdagen är, bland annat, den dag traditionen bjöd att julölet skulle vara klart för avsmakning. Förutom att man testade detta, ofta både sitt eget och grannarnas, så var det vanligt att man gick på julmarknad och köpte in det som behövde kompletteras inför julen, tex brännvinet. Det behövde förstås också smakas på, så att dagen även kallas Thomas fylletunna kanske inte är så konstigt.

Detta är även årets mörkaste dag, den dag då solen står som lägst och i vissa delar av landet inte alls når över horisonten. Vintersolståndet innebär dock att nu går vi mot ljusare tider och den mörkaste tiden är förbi!

Detta var också dagen man kunde säga upp folk och andra invånare på gården. Så här skriver Nationalencyklopedin:
"Tomasmäss och Tomedagen har i Norden blivit en dag som förknippats med många traditioner och bestämmelser. För den som ville säga upp en torpare eller arrendator var Tomasmäss den lagenliga tidpunkten. Tomasdagen var också tidpunkten för att säga upp gårdens råttor och möss. Det gjorde husfar iklädd finkostym och tillönskande sina husdjur bättre anställningsförhållanden på annat håll. I granngården till exempel!"
Man kunde också säga upp gårdstomten om hans arbete inte var till belåtenhet, men man fick då göra det på rätt sätt så att tomten inte blev vred och hämnades på gården och dess folk.



Men det kanske viktigaste var, att detta var dagen då julefriden inleddes. Juridiskt sett så var det värre att begå ogärningar och straffen för dessa var högre under den tiden julefriden inföll. Detta symboliserades av att julestörar ställdes vid gårdens infart, avbarkade granstörar med de översta grenarna kvar.

Allt grövre arbete skulle vara avslutat: Grisen slaktad och tillvaratagen, julbaket klart, stugan skurad och halmen utlagd på golvet med det hackade granriset strött ovanpå, för den goda doftens skull.

 Nu var det tid för fest och återhämtning!

Detta är de traditioner vi ärvt och som är en del av vår kultur- men behöver vi idag detsamma som då? Då, när julens överflöd var en isolerad tilldragelse, i en för övrigt ganska hård och ofta fattig tillvaro?

Kanske skulle vi idag snarare fokusera på julefriden än på överflödet? Kanske vi skulle må bättre av kravlös samvaro, vila och tid för återhämtning, istället för den konsumtionsstress som nästan tvingas på oss?

Under de år jag varit sjuk, har jag upptäckt att det blir jul, oavsett om det är välstädat och pyntat eller ej och att det mesta av det man inte vill vara utan på jul finns att köpa färdigt- även om det varit roligare att julstöka själv. Jag har också kunnat glädjas åt julen, även de åren jag inte själv orkat delta i något firande, för då har jag ändå varit så trött, att lite julmusik, julljusens sken och en skinkmacka har räckt för mina behov.

I år planerar jag att fira jul med min mans familj på julafton och med min familj i helgen efter jul och jag hoppas så att jag skall orka delta!

Det bästa med våra jular är att vi har slopat julklapparna! I min familj gjorde vi det för drygt 20 år sedan och i min "nya" familj för ca 10 år sedan. Det går nog knappt att beskriva den lättnad jag har känt varje år jag sluppit att trängas i affärer för att försöka hitta på något kul åt den som redan har allt!

Till barnen köper vi förstås klappar, men i år har jag gjort det lätt för mig och beställt lego på nätet till 6-åringen och så ger vi, för första året, pengar till tonåringarna- för det är ju ändå det de blir gladast för! Även om jag egentligen gör det under protest, eftersom jag tycker att man då har missat hela poängen med att ge presenter, känslan av att någon valt ut något som passar just mig....


Nu är många av er lediga i 9, 12 eller 17 dagar. Härligt och underbart! Jag minns känslan och jag hoppas att ni hunnit både festa, vila och återhämta er rejält, den dag det är dags att för er att återgå till era arbeten!

Jag vill också skänka en tanke åt alla er som bara är lediga någon enstaka dag under helgerna, som utför viktiga samhällsjobb under tiden vi andra firar jul och nyår. Till alla er som arbetar inom sjukvård, brandskydd, poliskår eller har andra viktiga uppgifter som behöver utföras oavsett vilken dag det är. Ni vet nog hur viktiga ni är och jag hoppas att era arbetsgivare gör vad de kan för att ni skall få en trevlig jul trots arbetet!

En varm tanke går också till alla er andra som kommer att arbeta under helgdagarna, alla ni som borde kunnat få vara lediga eftersom vi andra borde kunna klara oss utan era tjänster så att ni då kunnat fira jul med era familjer! Jag tänker förstås på alla er som är anställda inom olika serviceyrken, tex alla som arbetar inom handeln. I min närhet finns en större affär som stolt deklarerar att de har öppet alla dagar 7-23- även på julafton! Hur man kan skryta med att man skiter i sina anställdas privatliv?!?

Hur stort är behovet att handla på julaftonskvällen egentligen? Kanske kunde det räcka med att det finns någon liten servicebutik öppen i varje kommun? Detta är ett oskick och något som vi inte har något egentligt behov av! Det är min fasta övertygelse! Så länge det inte är ägaren som står i butiken på helgdagskvällarna, så önskar jag att vi konsumenter kunde bojkotta butikerna åtminstone under de timmarna!


Mina allra varmaste tankar går till alla er som, liksom jag själv, står utanför arbetsmarknaden och som i dagens samhälle ses mer som problem än som resurs: Arbetslösa, sjukskrivna, pensionärer, utförsäkrade, asylsökande, hemlösa, gamla och försörjningsstödsberoende.

Jag önskar av hela mitt hjärta att ni får fira en jul i gemenskap och att ni kan ge era barn den jul de förtjänar! En stor värmande julkram vill jag ge till alla er som är ofrivilligt ensamma, sjuka, hungriga eller frusna i jul!




Jag önskar er en riktigt God Jul!
Julefrid till er alla!




För den som vill läsa mer om jultraditionerna kan jag tipsa om Historiesajten.se, Tomten i tro och tradition, Jul på Wikipedia och Några av våra märkliga jultraditioner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar