4 juni 2013

Onådiga luntan

Läser om Onådiga luntan i dagens Göteborgs-Posten: 70 berättelser om de utförsäkrade. Det är Carl Erland Andersson som skriver om detta i dagens Krönika på Kultursidan.

Tyvärr kan jag inte länka till den, då G-P blivit allt snålare med att dela med sig av sitt material på nätet. Trots att alla webbplatsens annonser borde bidra till en och annan krona i inkomst och trots att det borde vara ett oöverträffat sätt att göra reklam för sin produkt och få fler att känna till tidningen. Men jag är ju inte marknadsförare....

Tillbaka till krönikan: Carl Erland Andersson skriver att den Onådiga luntan lämnades över till Socialförsäkringsutredningen den 19 februari i år, och han fortsätter: "... fast det minns ni väl inte? Ni är ursäktade, då media aldrig brydde sig nämnvärt. Onådiga luntans omkring 70 berättelser från de sjuka som utförsäkrats och löper gatlopp genom arbetsmarknadsåtgärder, anses representera en verklighet av mindre allmänintresse."

 "Att exempelvis en utförsäkrad utan anhörig med inkomst saknar överlevnadsmöjligheter blir på sin höjd en tillfällig snyftare"

"Onådiga luntan är nödvändig läsning."

"Här finns självmordsförsöken."

"En med svår leukemi, med femtio procents chans att överleva, får behålla sin sjukpenning bara under förutsättning att han kan bevisa att han löper hundra procents risk att dö."

"En psykiskt sjuk som skriver blogg anses därmed arbetsför, ..."

"Läkarintyg ignoreras"

Även om jag länge varit grymt medveten om den bistra sanningen bakom alla vackra ord om "arbetslinje" och "de stackars sjuka som nu äntligen får en möjlighet att komma tillbaka till samhället", så blev jag ändå så berörd av krönikan att jag letade upp mer om Onådiga luntan:

Solrosupproret hade (förstås) skrivit om den redan i februari och här finns den också att hämta som en pdf-fil. Som vanligt visar de att de vet hur verkligheten ser ut:

"Det pyser och bubblar runtom i landet. Länge har den knutna näven hållts i fickan, man har muttrat åt nyheterna, kanske gillat några sidor på Facebook för att göra en liten markering – ”Nej, jag är inte okej med det som händer i Sverige”.

De som fått känna av neddragningarna i välfärden har inte alltid ork att göra mycket mer än så.
Men vi hör hur mullret ökar i kraft.

Fler och fler har egna erfarenheter eller känner någon som är arbetslös eller sjuk och som tvingas leva på smulor eller inte får varken rätt sjukvård eller rehabilitering.

Men det finns fortfarande människor som aldrig hört talas om Fas 3.
Eller att högsta ersättningen från a-kassan är ca 10 000 kr efter skatt.
Eller att en svårt sjuk kan bli helt utan sjukpenning om handläggaren på Försäkringskassan beslutar så oavsett medicinska utlåtanden från flertalet läkare.

De vill inte ta till sig informationen.
De tror sig vara vaccinerade mot sjukdom och arbetslöshet."

Om Onådiga luntan som överlämnats till Socialförsäkringsutredningen: "Vi hoppas såklart att de som sitter i utredningen verkligen tar sig tid att läsa. Om de sjuka som blir sjukare av ”rehabiliteringskedjan” (=utförsäkring), de i fas 3 som utnyttjas, den som en gång prostituerade sig för att kunna hämta ut hjärtmedicin, de som möter dessa människor i jobbet, de som är rädda, rättslösa och de som inte orkade längre."

Tyvärr verkar medvetenheten vara låg, både bland allmänheten och media- för trots allt känns det ju bra med några extra hundralappar i plånboken och så länge jag själv inte är drabbad så behöver jag ju inte bry mig. Eller?

För den som är intresserad och vill bry sig, kan jag rekommendera ett besök på Solrosupproret.se och där läsa mera av hur baksidan av dagens samhälle ser ut. Jag vill också tipsa om Kjell Rautios inlägg på LO Bloggen, han är Välfärdsutredare vid LOs arbetslivsenhet och han har i många år larmat om bristerna i våra socialförsäkringar. Han är mycket kunnig, lättläst och engagerad i ämnet.

För att så avsluta med ett sista citat ur krönikan jag inledde med: "Den tarvliga behandlingen av sjuka är en medvetet förd politik, och det går an att spekulera hur detta medvetande då ser ut, om det är den dimögda goda viljans, eller bara cyniskt."

Jag vet vad jag tror.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar