7 augusti 2012

Arbetsgivare sökes!

Just nu hittar jag så mycket välformulerade inlägg i sjukförsäkringsdebatten, att jag bara måste dela med mig av dem. Även om det kanske blivit lite mycket andras ord och inte mina egna här på sistone.

Antagligen beror det på att jag äntligen är lite piggare (inne på sjätte semesterveckan !) och orkar sitta vid datorn och surfa runt betydligt mer än vanligt. Fortfarande är det dock svårt att hitta orden och formulera mina egna tankar.

Här kommer iallafall bitar ur en jobbansökan som Rosi Öberg skrivit och publicerat på Facebook. Läs och fundera på hur samhället idag hanterar de som borde ägna all sin energi åt att bli friska:


"Ang jobbet som...

Hej, jag heter Rosi Öberg och vill söka jobb hos er. Jag har just blivit friskskriven av FK och är nu riktigt sugen på att komma igång och arbeta på den reguljära arbetsmarknaden, vilket jag fått veta att jag kan.

Jag har endast lättare psykiska problem, så jag kan nog passa in bra på er arbetsplats. Böjar jag svamla konstighet är det inget ni behöver bry er nämnvärt om, ring bara en ambulans för då är det antagligen att jag har stressat lite för mycket fysiskt eller psykiskt. Jag har en diagnos på Addisons sjukdom, vilket betyder att jag inte tillverkar eget Kortison, så det händer med jämna mellanrum.


Sen tänkte jag att ni skulle kanske kunna utrusta mitt arbetsrum med en säng, ja, jag sover mellan 15-18 timmar per dygn och jag måste ju hålla mig vaken att åka till och från arbetsplatsen. Kanske kan jag hinna med en lunch. Jag kommer bara gå med ut på lunch någon dag i veckan då jag har ork att duscha, annars lovar jag att hålla mig inne på mitt rum.  ...

Min fibromyalgi ska nog inte sätta allt för många käppar i hjulet under arbetstid. Jag har bara ont med migrerade smärtor, så jag kan ju jobba varierande, men jag lovar att hjälpa till att göra arbetsschema varannan timme, så arbetsdagen flyter på.


I planeringen kan vi ju se över att jag inte får fysiskt eller psykiskt stressande uppgifter. Annars kan jag tappa koncentrationen, och bli mycket förvirrad. Men om ni har lite humor kan man ha kul med mig då. Man kan fråga mig saker som jag inte kan svara på, saker som mina egna barns namn försvinner. Kul va? Vet att vi kommer ha det roligt tillsammans.   ...

 Migränsmärtan i kan faktiskt ta kål på humöret, men jag lovar att ha ett påklistrat leende mellan kräkningarna. Men glöm för allt i världen inte att jag måste in på akuten om jag kräks och fylla på med kortison. Annars kommer Addisonskrisen som ett brev på posten. Ja, sen när jag har vilat någon timme kan jag nog vara glad en stund igen. Kanske få något jobb gjort innan tröttheten i kroppen sätter in. ...


Negativa sidor? Nä, det tror jag inte att jag har några. Kanske att jag kan låta vresig i kontakt med myndigheter numera eftersom jag har blivit misstrodd och illa behandlad under lång tid. ....

 Ja, det var lite om mig. Ser fram mot att ni hör av er!

Med vänlig hälsning

Rosi Öberg"

1 kommentar:

  1. Det hemska är att det är sant det som Rosi skriver. Jag förstår det även om jag inte känner Rosi, men jag känner andra utförsäkrade/friska, som jag förstår aldrig skulle kunna lönearbeta på full tid och vara en del av ett fungerande team.

    SvaraRadera