4 juli 2013

Sommarläsning

Två pocket för 79 kr har både Coop och Ica erbjudit nu under försommaren. Vem kan säga nej till ett par pocketböcker som sommarläsning?

Jag valde "En man som heter Ove" av Fredrik Backman och "Jag skall göra dig så lycklig" av Anne B. Ragde.

På omslaget till "En man som heter Ove" står det att det är "Årets roligaste bok!", vilket jag faktiskt tror att det kan vara. Namnet Ove gör dock, att mina tankar hela tiden går till Ove Sundberg i "Solsidan". Konstigt att en figur kan lägga beslag på ett namn så!  Detta upphör dock så snart jag börjat läsa om denna Ove, för han är en helt annan man- en kantig man som man måste älska och som livet varit hårt mot när hans älskade fru gått bort och han dessutom blivit utbytt på jobbet. Resultatet av detta blir en skruvad komedi och med många människoöden som vävs samman- påminner mycket om "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" och först trodde jag att det var samma författare till båda. Ett kort utdrag för att ge en bild av tonen i boken:

"Det var inte meningen att det skulle bli så här. Man jobbar och amorterar och betalar skatt och gör rätt för sig. Man gifter sig. I nöd och lust tills döden skiljer oss åt, var det inte det de kom överens om kanske? Det minns väl Ove tydligt att det var. Och det var ju inte meningen att hon skulle dö först då. Det var väl för i helvete underförstått att det var h-a-n-s död de pratade om. Var det inte det kanske?"

Den andra boken har jag inte läst ännu, men Anne B. Ragde har även skrivit serien om "Berlinerpopplarna" som jag verkligen uppskattade, så jag ser fram emot den läsupplevelsen med!

Jag har varit på biblioteket också, en av de små saker jag kan unna mig nu när jag inte längre måste ransonera min energi för att klara av jobbet så mycket som möjligt. Då lånade jag bla två böcker i serien om Damernas detektivbyrå. Verklig Feel-good-läsning! Unna dig dem i hängmattan i sommar om du har några av delarna olästa!

Till sist, en lite udda bok: "Hönsboken" av Anders Jansson och Nina Östman. Den innehåller allt du vill veta om höns och lite till.  Måste dela med mig av ett citat ur kapitlet Husmors höns:

"Just den här skriften från 1903 riktar sig till en förmodat manlig läsare och visar i ett kapitel ett överslag över vad en hönsflock på 50 höns kan ge i inkomster för ett år. En god biförtjänst "genom ett angenämt och alls icke ansträngande arbete, vilket för öfrigt till största delen både kan och kommer att utföras af din hustru..."".

Kommentarer överflödiga!

Önskar dig en riktigt god lässommar! Tipsa mig gärna om dina bästa lästips i kommentarerna nedan, för i sommar skall jag gå till biblioteket fler gånger och jag skall läsa tills jag är läsnöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar