20 oktober 2014

Ungdomsserie om livet och döden

Trots att det var länge sedan jag själv var i ungdomsåren, så läser jag gärna ungdomsromaner och tittar på vissa ungdomsserier på teve. En serie jag tycker mycket om är Det röda bandets sällskap, en jättefin berättelse om ungdomar med svåra sjukdomar på sjukhus och i livet utanför sjukhuset. Det är en katalansk produktion som sänds på lördagar i SVT2.

Serien skildrar vänskap, sorg, glädje, besvikelse, död och liv på ett realistiskt sätt och vågar bli riktigt allvarlig, trots målgruppen. Jag hoppas att många ungdomar hittat till denna fina skildring av hur svårt, men ändå glädjerikt livet kan vara!

I veckans avsnitt var det en återblick på en äldre persons liv och där var det en mamma som skulle dö. Hon valde då att ta upp en dikt för att beskriva dödens olika ansikten för sina barn. Jag tyckte att dikten var så fin att jag skulle vilja ha hela- om det nu är en dikt som finns och inte bara något som skapats i manuset. Jag har googlat utan att hitta något liknande, så nu hoppas jag att någon som läser detta kanske känner till den och kan hjälpa mig att hitta hela dikten!

"Att dö är många saker på en gång
För barn är det världens första undergång
För möbler är det trappor, lastning och lossning
För väggarna är det ljusa rutor efter tavlorna som tagits ner
...."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar